- Empresa: AB-Biotics
- Client: Nom i càrrec:
- Sector: Biotecnologia
- Tipus d’operació/producte: Préstec internacionalització amb fons del BEI
- Avalista: Avalis de Catalunya, SGR
- Finalitat : Instal·lació d’un nou laboratori a Sao Paulo (Brasil)
Orígens i trajectòria de l’empresa
AB-BIOTICS va néixer el 2004 com una empresa spin-off de la Universitat Autònoma de Barcelona, fundada per Miquel Àngel Bonachera i Sergi Audivert (actuals consellers delegats): la idea inicial, vendre microorganismes fermentadors per a la fabricació de formatges, no va funcionar i els dos joves emprenedors van decidir replantejar el pla de negoci i diversificar l’activitat. Després d'invertir en el desenvolupament d'un gran banc propi de més de 550 soques salvatges de bacteris, AB-BIOTICS ha desenvolupat una línia de productes propis que abasta tot l'espectre de desenvolupament, des de les proves de concepte fins al producte comercialitzat, i inclou productes que han estat llicenciats a companyies globals dels sectors alimentari i farmacèutic. AB-BIOTICS s’organitza actualment en 3 grans àrees de negoci:
- Functional Ingredient desenvolupa probiòtics i altres nutracèutics per alsector farmacèutic i alimentari. Es tracta d’ingredients funcionals útils per a la prevenció i el tractament d’un ampli ventall de malalties, des de les cardiovasculars fins als còlics infantils, entre d’altres. Un exemple de producte d’aquesta àrea és AB-LIFE, un probiòtic que redueix el colesterol total fins a un 18%: a Espanya el comercialitza Lacer i ja s’han signat contractes amb altres farmacèutiques per comercialitzar-lo a països com Estats Units, Mèxic o Brasil, entre d’altres.
- L’àrea de Genèticase centra en el desenvolupament d’anàlisis genètiques per a elaborar estudis de farmacogenètica (la forma en què els pacients responen als diferents tractaments i medicaments en funció de la seva herència genètica) per oferir als metges especialistes una major informació sobre els tractaments més efectius i les dosis més adequades per a cada pacient. El producte estrella d’aquesta àrea és Neurofarmagen, un test que a partir d’una mostra de saliva permet identificar el tractament més eficaç i segur per a un pacient de depressió, esquizofrènia, trastorn bipolar o epilèpsia.
- Serveis R+D: ofereix a la indústria farmacèutica i alimentària la gestió integral de projectes de recerca basats en obtenir solucions biotecnològiques diferents i patentables d’alt valor afegit.
Un moment important en la trajectòria d’AB-BIOTICS va ser l'entrada del primer capital llavor l'any 2006: Futurfirms, societat creada per la Fundació UAB amb l'objectiu de dotar aquesta universitat d'una eina específica per a estructurar la seva participació en projectes de suport a la creació i la incubació d'empreses de base tecnològica. Això va permetre consolidar una tendència de negoci caracteritzada per la innovació i la diversificació d'àrees de negoci. El 2008 Futurfirms va sortir de la societat al donar per complert el seu objectiu i es va iniciar l'entrada de nous socis en operacions privades de capital-entre ells Luis Sánchez-Lafuente, ex conseller delegat i copropietari de Laboratoris Gelos, i actual president d'AB-BIOTICS.
El 20 de juliol de 2010, AB-BIOTICS es va convertir en la primera biotecnològica amb seu a Catalunya en cotitzar en el Mercat Alternatiu Borsari (MAB), incorporant-se al segment d’Empreses en Expansió. L’objectiu d’aquesta sortida a Borsa va ser augmentar la capacitat financera de la companyia per afrontar nous projectes, potenciar la innovació i la competitivitat tecnològica dels seus productes i incrementar la visibilitat de la seva marca.
A finals de 2010, AB-BIOTICS va arribar a un acord per adquirir Quantum Experimental, firma amb seu a Madrid especialitzada en el desenvolupament de serveis especialitzats (assajos clínics, contract manufacturing, regulatory i analítics) per a empreses del sector farmacèutic, sanitari, cosmètic i alimentació. L’objectiu d’aquesta unió és oferir al mercat un servei integral des de la fase de drug discovery i patents fins al procés regulatori i de registre del producte per a la seva comercialització final, la qual cosa permetrà a AB-BIOTICS accelerar l’arribada al mercat dels productes propis. A finals de 2011 AB-BIOTICS va fer una ampliació de capital al MAB per finançar la primera fase del seu pla d’expansió internacional.
Actualment AB-BIOTICS compta amb un equip d’unes 50 persones, la majoria científics altament qualificats i especialitzats en diferents ciències de la salut (química, genètica, biologia molecular, ...) que treballen a la seu central de l'edifici Eureka de la UAB i en els laboratoris del Parc Científic i Tecnològic de la Universitat de Girona, a més de les instal·lacions de Quantum a Madrid i altres ciutats espanyoles.
Problemàtica del sector
Les darreres dades disponibles del Informe Genoma indiquen que el personal dedicat a R + D en Biotecnologia ha crescut més d'un 80% des de 2005: les dades deixen constància que la biotecnologia s'ha confirmat com un sector amb gran recorregut de futur que pot i ha d'estar entre els líders de la nova economia de coneixement en la que ha de passar-se el creixement en l'escenari post-crisi. La rellevància financera de la Biotecnologia a Espanya, però, continua sent encara baixa. La presència de capital risc invertit en Biotecnologia a Espanya segueix sent poc significativa, amb 231 milions d'euros entre 2006 i 2010. Un augment important respecte als anys anteriors, però que segueix suposant tot just el 1,6% respecte al total invertit en tots els sectors. Per tant, encara ens trobem lluny dels EUA i dels nostres principals veïns europeu
El context de finançament és difícil per a totes les empreses: en el nostre cas, millorar l’accés al finançament va ser un dels motius que ens va portar a cotitzar al Mercat Alternatiu Borsari (MAB). La sortida al MAB va ser un pas natural dins de l’evolució de la companyia. L’objectiu d’aquesta sortida a Borsa va ser augmentar la capacitat financera d’AB-BIOTICS per afrontar nous projectes, potenciar la innovació i la competitivitat tecnològica dels seus productes i incrementar la visibilitat de marca. Estem molt satisfets amb el què hem assolit en aquest sentit.
Que li aporta la garantia de Avalis de Catalunya, SGR ?
La garantia d’Avalis ens ha permès accedir a crèdit per a poder continuar creixent i implementar el nostre pla de negoci en el marc de la nostra internacionalització. Per a empreses centrades en la R+D de noves solucions biotecnològiques com la nostra, AVALIS juga un paper determinant en la mesura que ens ha permès optar a finançament bancari, convertint-se en un partner clau en la conjuntura actual.
Previsió de futur de l’empresa
AB-BIOTICS aspira a convertir-se en un referent internacional del sector. Per això, aquest any hem engegat la primera fase del nostre pla d’expansió internacional, i els resultats fins al moment estan sent molt positius. L’empresa va tancar a finals de 2011 al Mercat Alternatiu Borsari (MAB) una ampliació de capital per finançar aquest pla, i estem traient el màxim rendiment als recursos captats, ja que en aquests mesos ja s’han signat diversos contractes de llicència internacional per al nostre producte AB-LIFE, una fórmula probiòtica capaç de reduir el nivell de colesterol total entre un 14% i un 18%, una eficàcia molt superior a la d'altres productes nutracèutics comercialitzats en l'actualitat. Aquest any s’han signat diversos contractes internacionals per comercialitzar aquest producte: amb INSPHARMA, que ara té els drets de distribució del producte al sud-est d'Europa; amb Armstrong Laboratoris de Mèxic, per a la distribució del probiòtic a Méxic; amb Biolab i Laboratoris LETI SAV, per distribuir AB-LIFE a Brasil i Veneçuela, respectivament, i recentment amb Aceto Corporation, que distribuirà el producte als Estats Units. En els propers mesos està previst signar nous acords de llicència internacionals amb noves empreses farmacèutiques i alimentàries d’altres països per distribuir aquest i d’altres probiòtics i ingredients funcionals a nous mercats.
D’altra banda, AB-BIOTICS està buscant socis per a introduir els seus tests genètics a nous mercats, després de l’èxit assolit per la línia d’anàlisis Neurofarmagen a Espanya. Els mercats prioritaris per a aquests productes són Estats Units i especialment, Brasil, on el projecte es troba en fase més avançada i on s’estan establint estructures tècniques i comercials per començar la comercialització del test.